Leslies samarbeider med de beste europeiske stoffprodusenter, hovedsakelig fra Italia og England, for å kunne tilby kunden det største utvalget av kvalitetsstoffer. Ledende produsenter, som Ariston, Loro Piano, Solbiati, Holland & Sherry, Harris Tweed, Brisbane Moss Vitale Barberis, og EThomas, Albini og Thomas Mason er i vår portefølje. Skal du ha stoff til skjorte, dress, jakke, bukse, kjole eller frakk, er det fint å vite hva du får. Hos Leslies har vi kunnskap og ekspertise for å kunne anbefale riktig stoff til riktig bruk og beskrive de tekniske detaljer ved det stoff du velger. På vårt showroom kan du se og velge blant alle stoffene.
solbiati
Ariston
Scabal
Harris Tweed
_MG_8699
Vitale Barberis
_MG_7956
_MG_8625
_MG_8294

STOFF TIL SKJORTER

Poplin er et tettvevet stoff med en veldig enkel over/undervev og veldig liten glans, noe som gjør den fin og profesjonell. Poplin er bra for de som ønsker så lite tekstur som mulig i stoffene sine. De er generelt et tynnere, lettere stoff. Spesielt kan hvite poplin stoff være litt gjennomsiktige. Poplin har generelt den jevneste vevingen, grunnet mangel på tekstur, men kan også være mest utsatt for rynke.

Twill stoff er lett gjenkjennelige fordi de viser diagonal vev eller tekstur. Den diagonale effekten kan variere fra veldig fin twill til mye større ”Imperial” eller ”Cavalry” twills. Twill vil nesten alltid ha litt glans, selv om graden kan avhenge av vev, farge og bomull som brukes. Twill er en veldig tett veving, som kan komme i veldig høyt trådtall, hvorav noen kan forveksles med silke. På grunn av den diagonale veven er twill litt mykere enn poplin og vil drapere lettere. Twill er relativt lett å stryke og motstandsdyktig for rynker.

Pinpoint eller pinpoint oxford, har samme vev som oxford, selv om det brukes et finere garn og tettere vev. Stoffet er mer formelt enn oxford, men mindre formell enn poplin eller twill. Tenk på dem som flotte arbeidskjorter til hverdags, men ikke nødvendigvis den første anbefalingen for spesielle arrangementer. Pinpoint stoffer er generelt ikke gjennomsiktige, relativt slitesterke og er litt tyngre og tykkere enn poplin.

Chambray er et glatt vevet stoff, med en lignende konstruksjon til poplin, selv om den vanligvis er laget med tyngre garn for et mer avslappet bruk. Vanligvis vil det være hvite tråder som kjører i vevens bredde retning slik at stoffet har en inkonsekvent farge. Chambray passer til bedre til uformelt bruk enn til dress.

Denim kjenner vi som stoffet i våre jeans. Men produksjonsmessig, er denim et twill-stoff. En solid, muligens grovere twill ofte farget med indigo. For denim skjorter, finnes for det meste en mye mykere, lettere versjon av stoffet enn hva jeansene er laget av. Denim skjortestoff kan komme i mange former, men har generelt en annen farge på innsiden enn utsiden.

Dobby er lik Jacquard, men teknisk forskjellig og kan variere mye. Noen versjoner ligner i tykkelse og tyngde, mens andre kan være tykkere eller vevet, slik at de nesten ser ut som twill. Mange dobby stoffer har striper vevd inn i dem, selv om noen er ensfargede. De ensfargede har en svak stripe eller stiplede mønstre vevd i samme farge som basestoffet.

End-on-end stoff er en svært populær type skjortestoff til dress, med en distinkt kontrastfarge. Vevd med fargetråd begge veier, ser det ut som et ensfarget på avstand, men har mer tekstur når det ses fra nært hold. Vanligvis er det et lettere stoff og et godt valg for de som bor i varmere klima.

Flannel er en høst- og vinterfavoritt. Flannelstoff er varme stoffer, litt ”hårete”, som oftest børstet twill eller børstet poplin. Flannel er vanligvis 100% bomull, men kan komme i bomull / ull, og til og med bomull / kashmir blanding for ekstra varme. Vanligvis er flannel laget i en tykkere veving, og er avgjort uformelle stoffer som er fine for kalde dager.

Melange stoff kan komme i alle slags stoff vevinger, som poplin, twill, royal oxford, osv, og er vevet med flerfarget garn. Hvert garn vil bli farget på denne måten, oftest med 2-3 forskjellige nyanser. Disse unike garnene kan bidra til å oppnå et bevisst inkonsekvent, noe organisk utseende. Melange stoffer er forskjellige fra Mouline-stoffer, da Mouline-stoffene er laget av enfargede garn som er vridd sammen for å oppnå et flerfarget utseende.

Oxford veves med en litt tyngre tråd og løsere vev og har en litt grovere tekstur, men er mer holdbar enn de fleste stoffer. Den består av en symmetrisk kurvveving, hvor ett garn kan krysse to garn. Opprinnelig utviklet for sportsklær, og er det minst formelle stoffet og i noen kretser, ikke ansett som egnet for kontor eller formell slitasje. Oxford stoff har alltid vært et varemerke i tradisjonelle amerikanske poloskjorter. Det kan brukes litt rynkete, rett fra tørketrommelen og fortsatt se bra ut.

Royal Oxford er det vi kaller et “pent stoff”. Selv om navnet er liknende, kan det ikke sammenlignes med, eller identifiseres som Oxford. Det er et formelt stoff med en karakteristisk glans og tekstur. Med en mer fremtredende vev enn pinpoint, er den ideell for de som er interessert i en dressskjorte eller formell skjorte med synlig tekstur.

Herringbone skjorter er populære, mer teksturerte skjorter til både dress og hverdags. Herringbone er i hovedsak en twill som er speilet når den er vevd for å skape den slags “V-formet” utseende. Stoffets navn kommer fra dens likhet med bein fra en sildefisk.

Seersucker er et stoff som hovedsakelig brukes til å lage skjorter for varmt vær, og er kjent for sitt karakteristiske, ”boblete” utseende. Utseende kommer fra etterbehandling av stoffet, etter at det er vevd, og bidrar til å fremme luftstrøm mens den bæres, som gjør seersucker veldig komfortabel om sommeren. Mens seersuckerstoffer kan komme i hvilken som helst farge eller mønster, er blå stripet mest populær.

Lin stoff er utrolig pustende og, som seersucker, vanligvis laget for å bli brukt i varme klima. Lin er laget av fiber fra linplanten og kan være svært arbeidskrevende å produsere. Vanligvis vil lin være mer løst vevd og renere enn de fleste bomullskjorter, og har en veldig unik tørr tekstur, som er ulikt bomull. Lin har også en tendens til å rynke lettere enn bomull og føles generelt mye mer avslappet på grunn av dette. Mens vi elsker utseende og følelse av lin, foretrekker noen mennesker en bomull/lin blanding i skjorter, da du får mye av kjøligheten til en linskjorte, men med mindre rynker.

Egyptisk, Sea Island eller American Pima-bomull, refererer til den typen bomull som brukes til å lage vevet. For praktiske formål er Pima bomull, Sea Island og egyptisk bomull, alle avledet fra opprinnelig samme plante: Gossypium Barbadense. Disse er mer ønskelig bomull fordi de vanligvis er “ekstra lange” bomuller, som gjør at de kan spinnes i finere, sterkere garn. Alle tre bomullene er vanligvis betraktet som high-end, luksus råvarer. Egyptisk og amerikansk Pima vil være de lettest tilgjengelige, mens Sea Island-bomull er kjent for å være utrolig sjelden. Ofte vil American Pima bli vevd i tekstiler av litt lavere kvalitet enn egyptiske, da det ikke er et så rent fiber, til tross for lignende stiftlengder.

Sea Island Cotton er den sjeldneste i verden og står for bare .0004% av bomullsforsyningen. Det som gjør Sea Island Cotton så ettertraktet, er den unike kombinasjonen av egenskaper: ekstra lang, bemerkelsesverdig fiberstyrke, utrolig jevn vekst og en betydelig lysstyrke i fargen. Ensartet, styrke og “hårløshet” av fiberen tillater stoffet som veves fra denne å vare en utrolig lang tid, og blir faktisk jevnere hver gang de vaskes. Den beste Sea Island bomull kommer fra Barbados fordi et ensartet, fuktig klima på øya gjør det mulig for bomullsplantene å vokse på en lik måte gjennom året. Bomull i Barbados er også plukket for hånd for å sikre høyeste kvalitetsnivå.

“Giza 45″er en berømt, sjelden form av egyptisk bomull, som er spesielt brukt til noen av verdens fineste skjortestoffer, spesielt Thomas Mason Goldline stoffer. Dette er en svært anerkjent type bomull som finnes i en bestemt del av Nilen deltaen, og som kan veves for å produsere utrolig fine, men sterke garn. Stoff laget av Giza 45 bomull har en tendens til ikke å nedbrytes over tid, så mye som andre egyptiske eller amerikanske Pima bomuller.

Tråden – tråd telling
Hvis alt annet er det samme (vev, lag, mølle og type bomull), betyr høyere trådtall et jevnere, silkeaktig, dyrere stoff. Trådtall er ofte referert til med et nummer som 50s, 80s, 100s, 120s, 140s, 170s, etc opp til 330s. Disse tallene refererer til garnstørrelsen, men vanligvis vil et trådtall over 100 innebære et 2-lags stoff.

Selv om det er noen unntak når det brukes veldig fine enkeltlagsgarn, vil disse høyere trådtallene bli to garn tvinnet sammen. Feks betyr 120s trådtall at to 60-tråder er vridd sammen. Vanligvis vil dette stoffet være mer slitesterkt enn 60-tallet, men det vil ikke nødvendigvis bli jevnere. 140-tråden er typisk to 70-tråder som er tvunnet sammen, osv

Mens trådtelling kan være en indikator på kvalitet, husk at tøy, mølle og kvalitet på bomull vil ha like mye å gjøre med hvor luksuriøst stoffet er.

2-ply: To lag mot enkeltlag

Ply er hvor mange garn som tvunnet sammen for å lage en enkelt tråd. Skjortestoffer er oftest to lag eller enkeltlag. To lag betyr at to garn er tvunnet sammen for å lage en enkelt tråd som deretter blir vevd inn i stoffet. Tolags stoff er generelt overlegne enkeltlagsstoffer i holdbarhet. Trelagsstoffer er sjeldne.

STOFFER TIL DRESS, BUKSE OG JAKKE

Ull er det mest populære stoffvalget for menn på grunn av sin allsidighet og raffinert estetikk. Ull er et naturlig materiale, noe som betyr at det puster godt og kan brukes både på varme dager eller kalde netter. Ull er mykt og rynkefritt, Vanlige ulltyper inkluderer tweed, flannel, kashmir, merino og worsted.

Worsted ull er en kompakt tekstil som er glatt og har en god holdbarhet. De fleste ull krever at den naturlige fiberen blir spunnet. Men ikke worsted ull. Istedenfor blir ullen først kammet i en kardingsprosess for å fjerne korte og sprø fibre. Dette etterlater bare de lengre trådene av fiberen, som skal gjennomgå spinnprosessen, noe som gir en jevn og myk kvalitet. Worsted kan veves på flere måter og produserer for eksempel flannel, tweed, og gabardine.

Kashmir, alene eller som en blanding, er luksuriøst, men kan gi en uønsket glans til en dress. Avhengig av om du vil ha en fancy europeisk stil, eller ikke, er ikke kashmir egnet til arbeid, men fornøyelse.

Tips: Velg ull som et helårsalternativ for dresser.

Bomull er det nest mest populære stoffet for dresser og kommer fra plantefibre. Bomulls dresser er bevegelige og puster godt, men har en tendens til å krølle lett, noe som kan gjøre at dressen ser rufsete ut. Bomull kan dekke dine behov hva gjelder mykhet, men legger etter ift luksus, sammenlignet med ullstoffer. Tips: Velg bomull for vår, sommer og høst. Passer alle kroppstyper og de som ønsker et delvis formelt utseende til utendørsarrangementer. For jobb, velg en relativt kraftig bomulls- eller ull/bomullsblanding, da dette bidrar til at stoffet beholder silhuetten.

Lin dresser er super lette og opprettholder sin kjølighet i høye temperaturer. Linen rynker imidlertid lett og tar flekker enda lettere, noe som betyr at det krever regelmessig rensing for å opprettholde et friskt, skarpt utseende. Tips: Lin er best brukt som et mer uformelt alternativ til bomull eller ull. Passer til semi-formelle arrangementer, men aldri til kontoret.

Polyester er laget av syntetiske materialer (ikke naturlig som ull) og anses som lavere kvalitet. Det kommer vanligvis blandet med en annen fiber, for eksempel ull, for å redusere kostnadene. Dresser som er laget av polyester har en tendens til å rynke (mer enn ull, men mindre enn lin) og har rykte på seg for ikke å puste veldig bra. Polyester har mer glans i forhold til ull og bomull, noe som gjør at dressen kan se billig ut. Tips: Polyester skal bare brukes på vår og høst for å unngå ekstreme temperaturer. Velg en blanding med ull for å øke kvaliteten og brukbarheten til formelle anledninger. Passer til de fleste kroppstyper og til delvis uformelt bruk og på jobb.

Silke kommer fra insekter og er et animalsk protein som vanligvis brukes av møllen til å bygge kokoner. Silke gir overlegen komfort og er mye dyrere enn polyester å produsere. Det er et pustende stoff og en naturlig temperaturregulator som hjelper kroppen å holde varmen i kaldt vær, mens overskytende varme utvises i varmt vær. Tips: Silke kan brukes på vår, sommer, høst og vinter. Passer til de fleste kroppstyper og er perfekt for eksklusive arrangementer.

Fløyel er et tett vevet stoff av silke, bomull og nylon. Til dress, er fløyel mest aktuelt til røykejakken. Tekstil av fløyel puster og føles luksuriøst å ta på, men på grunn av blanding med nylon, er det mindre luftbelagt enn silke. Tips: Fløyel er flott til en jakke til middag og/eller fest, som skal brukes hele året. Hold det langt unna kontoret…

TRÅD OG VEKT:

Har man kjennskap til de fleste stoff kvaliteter, er tråden og vekten på stoffet, fortsatt en annen sak. Under ser du vekt på stoffer og hvilken type dress og årstid de passer best for:

  • 200-250g: Lettvekt. Ideelt for høysesong av sommer. Tenk afrikanske sletter og varme.
  • 260-300 g: Lett til midtvekt. Perfekt for overgang fra vår til sommer og sensommeren til høst, fordi vi alle liker vanskelige overganger.
  • 310-340g: Midtvekt. Perfekt for de fleste dager og bør velges for ditt første dresskjøp.
  • 350-370g: Tyngre midtvekt. Et tilfredsstillende valg for daglig bruk, men kanskje litt for varmt for de solfylte sommerdagene.
  • 400-500g: Tungt og varmt. Flott på en kald høst eller vinterdag.

Dress kan være en dyr investering, så det er viktig å få det riktig. Identifiser hvilken sesong du planlegger å ha den på deg, din kroppstype og nivået av komfort du ønsker – da kan det ikke gå så galt.

Super 100s vs Super 150s ull:

Alle føler seg spesielle og sofistikerte, når de kjøper en ny dress. Selv folk med beskjedne økonomiske midler er villige til å unne seg på høy kvalitet til en formell anledning. Da kan det være lett å bli lurt. På dressen kan det stå “Super 180s” ull, og prisen er utrolig høy. Stoffet er utrolig glatt, det føles deilig å ta på, men betyr det at dressen er ekstra spesiell?

Den fantastiske historien til Super-nummeret

I en verden av høyteknologi er opprinnelseshistorien til ulls supernummer interessant. Det går tilbake til det 18. århundre, da produksjon av ull ble en global industri. Spinneriene trengte en måte å kvantifisere finheten og kvaliteten til forskjellige leverandører av ull. Det de endte på, var å telle antall “hanks”, dvs tunge garnspoler, som kunne spinnes fra en enkelt kilo ull. I århundrer har finheten av kvalitetsull vært fra 30s til 100s. Det begynte å endres i midten av det 20. århundre, da raffinert vevteknologi gjorde det mulig å bryte 100s- barrieren. Finhet gjorde et stort hopp, målingen fikk prefikset “Super”, og myndighetene begynte å måle med et mikroskop. I dag er praktisk talt all ull over 100s, og tall over 150 er vanlig for ekstremt fine stoff. Eksperter forutser at 250s ull snart kommer inn på markedet, noe som indikerer en øvre grense hva som er mulig i dagens moderne industri.

Det er viktig å forstå forskjellen mellom de forskjellige begrepene som brukes til å beskrive finheten til ull før du kjøper en god dress. “Super 110s” indikerer stoff som er ganske fint og spunnet kun fra ull. Et tall uten “super” prefiks indikerer en ullblanding, selv om kravene til finhet er de samme. Denne målingen er helt forskjellig fra “trådtellingen” som brukes til å måle finheten til andre stoffer, som bomull, på grunn av sitt vekt-til-finesse utgangspunkt. Det moderne spekteret av ull, som brukes i fine dresser, varierer fra Super 100 til Super 150, der lavere finhetskvaliteter ikke er å anbefale.

Sannheten om Super Ull; jo finere stoff, desto dårligere holdbarhet

Ingen kan nekte at fine dresser i ull, er langt lettere og finere enn de var for bare ti år siden, men alt har sin pris. Vevere produserer lettere og lettere ull, men mister den utrolige holdbarheten som gjorde ullen så verdifull tidligere. Dresser, som er laget av høy S-nummer ull, er nærmere lin i måten de krøller og slites på. Dette betyr at høye nummer ikke bare er sjeldne, de er også utrolig skjøre. Sportsbiler gir en passende analogi: Tenk på en Super 180s ulldress som en Ferrari. Den passer best til eierne som ikke bare har råd til den, men også har råd til å miste den.

Skreddersøm er fortsatt det beste:

For de fleste menn, er det best å ikke bekymre seg for mye om Super-numre. Utmerkede dresser kan sys med ull i Super 110s til Super 150s rekkevidde. Pierce Brosnan i filmen Thomas Crown, var utelukkende kledd i Super 150 dresser. Men det kan ikke sies ofte nok: En stilig, skreddersydd ulldress vil se bra ut i stoff med nesten hvilken som helst finhet. I motsetning kan den sjeldneste Super 200s ullen ikke redde en mann som har på seg en dress som sitter dårlig. Det er bedre å investere i god passform og gode justeringer før man bekymrer seg for super premium ull.

Broadcloth Dress Shirt Fabric
Broadcloth Dress Shirt Fabric
Twill Dress Shirt Fabric
Twill Dress Shirt Fabric
Pinpoint Dress Shirt Fabric
Pinpoint Dress Shirt Fabric
Chambray Fabric
Chambray Fabric
Denim Shirting Fabric
Denim Shirting Fabric
Dobby Dress Shirt Fabric
Dobby Dress Shirt Fabric
Egyptian Cotton Dress Shirt Fabric
Egyptian Cotton Dress Shirt Fabric
Linen Dress Shirt Fabric
Linen Dress Shirt Fabric
Seersucker Shirting Fabric
Seersucker Shirting Fabric
Herringbone (Twill) Dress Shirt Fabric
Herringbone (Twill) Dress Shirt Fabric
Royal Oxford Dress Shirt Fabric
Royal Oxford Dress Shirt Fabric
Poplin Dress Shirt Fabric
Poplin Dress Shirt Fabric
Oxford Cloth Shirt Fabric
Oxford Cloth Shirt Fabric
Melange Dress Shirt Fabric
Melange Dress Shirt Fabric
Flannel Fabric
Flannel Fabric
End on End Dress Shirt Fabric
End on End Dress Shirt Fabric
Polyester
Polyester
VELVET
VELVET
SILK
SILK
LINEN
LINEN
CASHMERE
CASHMERE
COTTON
COTTON
WORSTED WOOL
WORSTED WOOL
WOOL
WOOL